Welcome to today's thread - 2025 #CrossBorderRail Finale Day 4 - 11 June - Gdańsk – Lublin - Chełm - Dorohusk – Hrubieszów
Today's new borders:
Dorohusk 🇵🇱 - Yahodyn 🇺🇦
Hrubieszów 🇵🇱 - Izov 🇺🇦
Borders map, inc. borders re-crossed:
umap.openstreetmap.fr/en/map/c…
Today's trains on the routes map:
umap.openstreetmap.fr/en/map/c…
#CrossBorderRail All The Borders
All of Europe's rail borders - categorised by type, and whether I (Jon Worth) have been to the location.uMap
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Back south from Gdańsk, towards the Ukraine-Poland border, and Dorohusk where I was thrown off a train by a nasty guard in 2000 on an Interrail trip! Two PL-Ukraine border lines to examine, but from the Polish side.
Here's today's intro video: peertube.netzbegruenung.de/w/m…
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Bit of a gangster for today's #CrossBorderRail music track
Warszawa Centralna
Kaz Bałagane
I am not changing in Centralna, but this is close enough! And musically this one is a little strange.
youtube.com/watch?v=n7HLreRp2j…
Kaz Bałagane - Warszawa Centralna
YouTubeJon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Not #CrossBorderRail directly, but I've written an opinion piece for The Guardian about the stalling development of night trains in Europe, and why Nox - a new Berlin startup - has some interesting ideas how to solve some of the issues
theguardian.com/commentisfree/…
Europe was promised a new golden age of the night train. Why are we still waiting?
Jon Worth (The Guardian)teilten dies erneut
J I und Esther Payne haben dies geteilt.
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •#CrossBorderRail Finale Train 23 of 149
EIP 5302
06:44 Gdańsk Wrzeszcz - Warszawa Wschodnia 09:22
PKP IC
Train type: Alstom ED250 EMU, 7 carriages
⚡️ (3kV dc)
🚲: ✅
🦽: ✅ (not step free - lift on board)
🛜: ✅ (bit annoying - either needs a login, or refresh every 15 min)
🍽️: ✅
🧳: 🙂 (racks well placed by the doors)
🧽: 🙂 (spotless - PKP IC really looks after its trains)
🎫 Interrail: 😐 (needs compulsory reservation, costs €10,80 - from PKP IC website)
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •EIP 5302
06:44 Gdańsk Wrzeszcz - Warszawa Wschodnia 09:22
Distance: 326.5km
Average speed: 124km/h
2 stops:
Gdańsk Główny
Warszawa Wschodnia
This train, mapped: umap.openstreetmap.fr/en/map/c…
#CrossBorderRail 2025 Finale
uMapJon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •A couple of points from #velocity2025 in Gdańsk yesterday
I was a speaker on the panel about bikes on trains, and now ECF's report on this is online - PDF here: ecf.com/media/ecf%20at%20velo-…
SBB 🇨🇭, SNCB 🇧🇪, MÁV 🇭🇺 get the top scores, which is fair enough
Also how badly high speed rail scores is shocking, but I suppose not a surprise
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •And it’s still ☔️ ☔️ ☔️
I’ve generally had excellent luck with the weather on my #CrossBorderRail trips but this week my luck ran out
Fingers crossed it’s dry by the time I get to Chełm at lunchtime
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •A few observations about this PKP EIP/EIC train. It’s PKP IC‘s premium service, first time I’m on one
1) It’s generally excellent, and staff also excellent
2) PKP maintains its trains very well - other trains with this design have things falling apart in the interiors. Not here - good work!
3) The route is a bit slow in places - feels like some parts needed a bigger upgrade! And these trains have no air suspension so a little bumpy
Braid in trains - solidarity with
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lach Anonym's PT
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lublin has an amazing new station*
* - bus station
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •😱
I assume this isn’t geo-fenced to brick at some point 🤔
Doede Sijtsma
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Doede Sijtsma • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •NEWAG's digital sabotage of Koleje Dolnośląskie (Dolny Śląsk) trains - what were they thinking? - Jon Worth
Jon Worthteilten dies erneut
Andi Barth und echopapa √ haben dies geteilt.
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •#CrossBorderRail Finale Train 25 of 149
R 22309
12:15 Lublin Główny - Chełm 13:22
Polregio
Train type: Newag EN98A EMU, 2 short carriages
⚡️ (3kV dc)
🚲: ✅
🦽: ✅ (step free if platform allows)
🛜: ✅
🍽️: ⛔️
🧳: 😐 (not very clever - multi use space is only at one end)
🧽: 🙂
🎫 Interrail: 🙂 (accepted, but guard was confused, couldn’t scan the QR)
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •R 22309
12:15 Lublin Główny - Chełm 13:22
Distance: 73.3km
Average speed: 66km/h
16 stops:
Lublin Północny
Świdnik Miasto
Świdnik Wschód
Minkowice
Podzamcze
Dominów
Jaszczów
Biskupice
Trawniki
Wólka Kańska
Kanie
Zalesie Krasieńskie
Rejowiec
Zawadówka
Chełm Miasto
Chełm
This train, mapped: umap.openstreetmap.fr/en/map/c…
#CrossBorderRail 2025 Finale
uMapJon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Andi Barth hat dies geteilt.
Pascal
Als Antwort auf Jon Worth • • •Torben
Als Antwort auf Pascal • • •Ela - TechnicalOtter
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Ela - TechnicalOtter • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •#CrossBorderRail Finale Bike 6 of 39
Chełm - Dorohusk - Chełm
Distance: 60.1km
Est. duration: 5:00
This bike route, mapped: umap.openstreetmap.fr/en/map/c…
#CrossBorderRail 2025 Finale
uMapJon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •And there we have it! Border 3️⃣0️⃣0️⃣ #CrossBorderRail 🎉
Dorohusk 🇵🇱 - Yahodyn 🇺🇦
J I
Als Antwort auf Jon Worth • • •Congratulations! Have a nice party
Very impressive indeed!
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •J I hat dies geteilt.
Ranga Kullenga
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •At a very inauspicious bus stop in Chełm awaiting a bus to Hrubieszów
I have a ticket. Will it come? 🤔
Moritz Kleine-Sendrail
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Moritz Kleine-Sendrail • • •Sven Franck
Als Antwort auf Jon Worth • • •Filip Lachert he/him
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Yes!
A bus!
#CrossBorderRail Finale Bus 4 of 23
19:03 Chełm - Hrubieszów 20:03
Kazan Bus
Bus type: Mercedes Sprinter Minibus
⛽️
🚲: ⛔️
🦽: ⛔️
🛜: ⛔️
🍽️: ⛔️
🧳: 😐 (if it were full it’d be cramped)
🧽: 🙂
Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Reminding myself why I never like buses on #CrossBorderRail 🤨
The engine in this Mercedes is too strong. It goes too effing fast!
波鉄 (Hatetsu)
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •波鉄 (Hatetsu)
Als Antwort auf Jon Worth • • •Filip Lachert he/him
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jon Worth • • •And here’s today‘s summary
More tomorrow!
peertube.netzbegruenung.de/w/5…
Martijn Geerdes
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lach Anonym's PT
Als Antwort auf Jon Worth • • •Krist van Besien
Als Antwort auf Jon Worth • • •Filip Lachert he/him
Als Antwort auf Jon Worth • • •Tim Richards
Als Antwort auf Jon Worth • • •Tim Richards
Als Antwort auf Jon Worth • • •Stockholm Sin Dome
Als Antwort auf Jon Worth • • •Brian Smith
Als Antwort auf Jon Worth • • •Berend
Als Antwort auf Jon Worth • • •Dianora (Diane Bruce)
Als Antwort auf Jon Worth • • •Wettach (WGW)
Als Antwort auf Jon Worth • • •Toxy 🔬🇪🇺🇸🇪🇬🇧🇺🇦
Als Antwort auf Jon Worth • • •波鉄 (Hatetsu)
Als Antwort auf Jon Worth • • •ednl 🇪🇺
Als Antwort auf Jon Worth • • •Street View · Google Maps
Street View · Google MapsDee Toher
Als Antwort auf Jon Worth • • •Tim Richards
Als Antwort auf Jon Worth • • •Filip Lachert he/him
Als Antwort auf Jon Worth • • •EIC has similar speeds, but is run with regular (but very comfortable) coaches. Price is similar and very high.
波鉄 (Hatetsu)
Als Antwort auf Jon Worth • • •The next stage is to build a dedicated LGV via Płock and Grudziądz (or at least closely passing those) sometime in the next 20 years, I want to see that :)
Dee Toher
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lublin is a lovely city. Visited 3 times (surprising the border guards each time!). I wonder if the new bus station beside the main train station is fully up and running.
If you have a bit of time in Lublin, but not enough to get to the city centre, I recommend a quick trip to Park Ludowy. It's a lovely park a bit over 500m from the entrance of the main train station.
Jon Worth
Als Antwort auf Dee Toher • • •Dee Toher
Als Antwort auf Jon Worth • • •LionelB
Als Antwort auf Jon Worth • • •bartosz 🚲🌳🐍🦀
Als Antwort auf Jon Worth • • •@HaTetsu @LachAnonym
Thanks Jon ! It was great to meet you in person and fun to talk to you. Good luck with exploring the Ukraine train crossings.
Nemo
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lach Anonym's PT
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Lach Anonym's PT • • •Lach Anonym's PT
Als Antwort auf Jon Worth • • •Filip Lachert he/him
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Filip Lachert he/him • • •Fabian B - Fabi's Flying Fotos
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Fabian B - Fabi's Flying Fotos • • •波鉄 (Hatetsu)
Als Antwort auf Fabian B - Fabi's Flying Fotos • • •Italian family of tilting trains
Contributors to Wikimedia projects (Wikimedia Foundation, Inc.)Jon Worth
Als Antwort auf 波鉄 (Hatetsu) • • •Andrew C-H
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Andrew C-H • • •AnneH
Als Antwort auf Jon Worth • • •Brendan Jones
Als Antwort auf Jon Worth • • •@burger_jaap Oh! Didn’t notice you were the author. Literally just wrote this about it: fosstodon.org/@Brendanjones/11…
If I ever try taking a night train again I’m making sure the carriages are from this millennium … or decade even. Utterly miserable experience.
Brendan Jones (@Brendanjones@fosstodon.org)
FosstodonBrendan Jones
Als Antwort auf Brendan Jones • • •@burger_jaap Do you know much about the Single European Railway Directive? I literally learnt about it this week and the whole ‘liberalisation’ and ‘market competition’ aspect of it seems … fraught. Forcing privatisation and competition onto a natural monopoly seems like the opposite of what’s needed.
For those not aware: transport.ec.europa.eu/transpo… or en.m.wikipedia.org/wiki/Single…
#rail #trains #eu
European Union Directive (EU) 1991/440
Contributors to Wikimedia projects (Wikimedia Foundation, Inc.)Jon Worth
Als Antwort auf Brendan Jones • • •Wolfgang Cramer
Als Antwort auf Brendan Jones • • •Jon Worth
Als Antwort auf Wolfgang Cramer • • •Jaap Burger
Als Antwort auf Jon Worth • • •@wolfgangcramer @Brendanjones I have also had positive experiences travelling with my family on the Intercité de Nuit in a four-berth couchette (1st class). Pricing and ticket conditions in combination with Interrail are reasonable (not what you'd expect from SNCF!). Unlike with ÖBB, where trains are fully booked weeks in advance, we could easily reschedule to the next day.
Brendan, I agree with you about not taking any 'old' night train, but unfortunately European Sleeper only has those.
Mark Burton
Als Antwort auf Jaap Burger • • •I've found the SNCF and older OBB night trains just fine, both single in shared 4 person couchette and as a couple with exclusive compartment (Nightjet) or private booking (SNCF). Older stock is fine if clean and well maintained.
Jon Worth
Als Antwort auf Mark Burton • • •Mark Burton
Als Antwort auf Jon Worth • • •I suppose (having youth-hostelled, well before they got gentrified) I find that those inconveniences aren't a deal breaker - waking up near the Spanish border or in Vienna, say, is itself a luxury. But sure, capacity is key.
Cycling on Rails
Als Antwort auf Jon Worth • • •@markhburton @burger_jaap @wolfgangcramer @Brendanjones The refurbished finish on French night trains was really nice, but I could clearly hear the wheel noise when in the first compartment of the carriage (just above the wheels), as well as the bathroom next door.
Pro tip: SNCF doesn't let you pick spots but lets you know the selection before you pay, so you can retry in parallel until you get a compartment in the middle of the carriage (away from spot numbers 10 and 100).
Brendan Jones
Als Antwort auf Cycling on Rails • • •@cycling_on_rails
That looks way nicer than the European Sleeper train! So much was scuffed and broken in our carriage. We had such thin mattresses, and the one on the top bunk (which we didn't have to use, thankfully) was over a partition that made one third of the mattress 3cm higher than the rest. Imagine trying to sleep on that!
@jon @markhburton @burger_jaap @wolfgangcramer
Wolfgang Cramer
Als Antwort auf Brendan Jones • • •Jon Worth
Als Antwort auf Wolfgang Cramer • • •Jon Worth
Als Antwort auf Jaap Burger • • •Grégoire
Als Antwort auf Jon Worth • • •What’s interesting about Nox from my perspective is that they both have very ambitious plans (building a big standardised fleet is fine, but with what money? what workshops will build this fleet? the timeline?!?); and very poor ambitions on operations (11:08 for Stockholm - Cph, that’s almost twice as long as it should be).
I wish them success though, their vision is appealing!
J—dV
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf J—dV • • •J—dV
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf J—dV • • •Patrick Dersjant RCX
Als Antwort auf Jon Worth • • •Philipp
Als Antwort auf Jon Worth • • •Jon Worth
Als Antwort auf Philipp • • •Moritz
Als Antwort auf Jon Worth • • •In this piece you wrote: "For comparison, Deutsche Bahn owns almost 300 high-speed daytime trains."
However in their own press releases, DB states to have little over 400 ICE trains that are currently in use.
Where does the difference come from?
Jon Worth
Als Antwort auf Moritz • • •Manuel Erhardt
Als Antwort auf Jon Worth • • •My main issue was the lack of space for luggage. It's an impossible task to store a suitcase with a week of belongings for every person in the compartment (which can happen, if you go on a holiday by train 😉). So people put them in the corridor, which makes it difficult to move arround the carriage.
John P
Als Antwort auf Jon Worth • • •Lach Anonym's PT
Als Antwort auf Jon Worth • • •Szymon Bęczkowski
Als Antwort auf Jon Worth • • •Do you know the kebab meat story of Warszawa Centralna?
When they were renovating the building in 2010 they found an illegal kebab meat storage and processing in the basement of that building.
At that time, the story rose to an urban legend claiming mountains of kebab meat with rats running everywhere and the place supplying a third of Warsaw restaurants with infected meat.